2017. május 21., vasárnap

Szoptatás



A kép forrása: http://www.hordozo.hu/tanfolyamok/hordozokendo-tanfolyamok/elolhordozas-tanfolyam

Három gyerekes anyuka vagyok, akit az a szerencse ért, hogy mindhárom kicsit sikeresen tudtam szoptatni több-kevesebb gonddal, de hosszan. Illetve pici mazsolát még remélem sokáig fogom tudni.
Azért írom, hogy szerencsés vagyok, mert bizony ez nem egy egyszerű dolog. "Ez zsigerből jön" és "minden anyuka tud szoptatni" mondások nagy butaságok. Ezt bizony tanulni kell neked és a picinek is. A nagy többségében az anyukák tudnak/tudnának szoptatni, csak meg kell hogy tanítsa őket valaki, nem szabad rágörcsölniük, a tévhiteket el kell oszlatni valakinek és irtó sok munka, kitartás kell hozzá. Nem mindenki olyan szerencsés, hogy minden feltétel adott. De más gyerek sem halt éhen a tápszertől sem, akkor sincs semmi baj, ha nem megy.
Igen, fáj. Igen, sok meló. De hatalmas erőt, közelséget ad a baba-mama párosnak. Ezt a cumisüveg-tápszer is megadja. De nem is a szoptassunk- tápszerezzünk a fő témám. Csak le szeretném szögezni, hogy a normális anyuka mindent megtesz a gyerekéért, kitart a szoptatás mellett, amíg tud és ha nem megy, engedje el, nem fog semmi sem történni. Attól még jó anyuka marad, mert nem megy a szoptatás!
Mondjuk ez is megérne egy külön bejegyzést.
De engem most a nyilvános helyen való szoptatás témája foglalkoztat és ki kell írnom magamból, ami jár a fejemben. Hiába, én ilyen közlékeny csajszi vagyok. Akinek nem tetszik, most nyomja azt a kis keresztet a jobb sarokban.

A szoptatás a babára és anyukájára tartozik csak. Egy nagyon intim dolog. Első gyereknél még a közeli hozzátartozók is zavartak. Talán még férj is. Csak kettőnkre tartozott. Szegény babám nem ismerte a 3 órás evéseket, nem ismerte a tankönyvet. Volt hogy 1 óra múlva újra megéhezett és pont úton voltunk. Próbáltam én a cumit, cumisüveget, de nem kellett neki. Ekkor rohanás haza és sokszor sírt hazáig a kismanóm. Utólag már bánom ezt. Szerencsére nem lett maradandó baja tőle. Csak az én lelkemen. Így a végén már inkább ki sem mozdultam a lakásból a közeli bolt messzeségén túl. És nagyon vártam, mikor szilárd vagy pépes ételt ehetett, így nem voltunk bezárva a négy fal közé végre.

Második gyerkőcömnél egyszerűen egy percig sem bírtam hallgatni a sírását, ha megéhezett. Már bátrabban megetettem út közben, elbújva egy wc-be vagy hasonló helyeken. Ami szomorú azért. Egy anyuka vagy ne mozduljon ki(és így a nagyobb gyerek lemarad mindenről) vagy bújdokolnia kell a kicsivel, hogy ne sírjon az éhségtől az első pár hónapban? Sokan mondják, hogy miért nem úgy időzítünk? Hát próbáltam én. Indulás előtt megetet, aztán gyors játszóterezés. De ha a baba másfél óra múlva újra megéhezett? Vagy az orvosi rendelőben elnyúlt a várakozási idő? Vagy a nagybevásárlásnál hosszabb a sor fizetéskor, mint amit kibír a baba?Hagyjam írni? Te ha nagyon éhes vagy, akkor eszel a bisztró előtt, kocsiban, a boltból kilépve. pedig te kibírnád. Egy csecsemőnek még nehéz megmagyarázni, hogy azért nem kap enni, mert a bácsik-nénik szerint nem illik csak otthon enni.
Normális világ az, ahol sírni hagyjuk a babát inkább, mert az az elvárás?


Nagyon sok helyen nem megoldott a szoptatás. Nincsenek normális helyek, ahol megetethetnék egy babát vagy akár tisztába tehetném. Miért? Mindenki szónokol, hogy több gyerek szülessen, de a feltételek nem lettek jobbak hozzá. Miért nem oldható meg?

Harmadik gyerkőcnél már nem tudom megoldani, hogy 5-6 hónapig itthon üljünk. Hol orvoshoz, hol ovis elfoglaltságra, hol máshová kell menni. Nem akarom megfosztani a nagyokat a játszóterezéstől, kirándulástól, apával való munkaügyben lévő kocsikázástól és mindentől, mert kistesójuk született...
Nem fer velük szemben.
De a kicsit sem "kínoznám" azzal, hogy enni kér és nem adok neki, mert úton vagyunk. Hogy adjak neki előre lefejt tejet ekkor cumisüvegből? Köszi nem. meleg van, megromolhat útközben a tej. és nem azért szenvedtem a sikeres szoptatással, hogy aztán a cumisüveg miatt ne kérje már a mellet vagy ahogy a lányaim mondják a cicitejet.
Így anyuka félredobja a szemérmét és lopva kendőben, textil pelus alatt megeteti a kicsit. Bizony ő sem mindig ismeri a 3 óra múlva kapsz enni teóriát..) 
Ez van.
Most nagy divat nyilvánosan elődobni a cicit és megetetni a babát bárhol. Nem mondom, hogy ez helyes. Én sem szeretném más cicijét bámulni. De a tini lánykák is kidobják. Az nem gond?
Lehet úgy is nyilvánosan szoptatni, hogy senki ne lásson semmit! Simán meg lehet oldani. Szerintem ebben semmi rossz nincs. Eltakarva a baba fejét és minden egyebet már senkinek nem fog feltűnni, hogy mit csinálunk éppen. 
Ez egy kisbaba könyörgöm. Éhes!
Nem vagyok ősanya.
Nem fogok a Tesco közepén babát etetni. 
Ilyet tuti nem fogtok látni tőlem.:)
De folyton bújkálni és otthon rostokolni sem fogok a lakásban. Sírni meg pláne nem fogok hagyni egy babát szándékosan, mert másoknak nem tetszik, ha szoptatok.
Ti se tegyétek!




Kedves férfiak. A fiatal lányok, akik csinosak, kitehetik, amijük van és nektek még tetszik is. Azt lehet? Akkor tessék elnézni, illetve félre nézni, ha egy anyuka lepelben, eltakarva nyilvános helyen szoptat.
Ne zárjátok be feleségeteket, barátnőtöket, barátotokat,  lányotokat, ismerősötöket a lakásba hónapokra.

Kedves nők, akik már voltatok anyukák. Nektek pláne belátással kéne lennetek ez ügyben, hiszen ti is jártatok hasonló cipőben. Tudjátok ez az időszak mennyire szép, ám nehéz.
Akik meg majd most lesznek anyukák, járhatnak még így. Ne ítéljenek előre.

Szoptató anyukák, ne bújjatok el a csigaházatokban, ne maradjatok otthon a félsz miatt, rettegéssel telve, mert mit szólnak. Etessétek meg a babátok, ha éhes, de diszkréten, nem mások arcába tolva a nyilvánvalót! Diszkréció a titok kulcsa!
Éljünk békében egymás mellett!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése